Hemma



Vad betyder ordet "Hemma" för mig? 


När jag var tonåring, osäker och ville passa in så var mitt hem en vacker fasad som jag ville skulle vara fläckfri, någonting som jag kunde visa upp. Vackra tavlor, blommor på bordet och framför allt det skulle vara snuskigt "pryl-" och "damm"fritt. 
Det blev ett tvång, jag blev fanatisk och kunde få vredesutbrott för mina familjemedlemmar smutsade ner och inte städade undan efter sig. Mitt tvång att mitt hem skulle vara fläckfritt och perfekt bottnade sig i en osäkerhet men på ett djupare plan även en symptom i sjukdomen anorexia som jag led av en kort period under grundskolan. 
Jag kommer aldrig glömma när kompisar skulle komma över och vid de tillfällerna som mitt rum såg ut som kaos så fick jag panik och tryckte bokstavligt talat in allting under sängen för att det inte skulle synas. 
Allt eftersom åren har gått så har jag släppt på kraven att mitt hem skall vara "fläckfritt", självklart är det så att jag vill att det ska vara rent och snyggt när gäster kommer hem till mig men det är inte längre ett tvång eller något som jag mår dåligt av. 
Jag var hemma hos en kompis i hans föräldrars hem och vid matsalsbordet så fanns det en tavla, högt ovanför vitrinskåpet så den syntes endast i vissa vinklar, där stod det "Mitt hem är inte lönsamt men det är trivsamt". Budskapet träffade mig som en örfil i ansiktet och jag kändes mig så träffad av budskapet. 
Ett annat uttalande som fått mig att reagera och tänka efter är "Homes are for free expression not good impressions", det har fått mig att tänka och fundera. 
Vad är hemma för mig? 
Hem kan ha olika betydelser, för mig är ett ställe där man kan vara avslappnad, utan prestations- krav eller ångest förekommer och ett ställe där man kan vara sig själv. Hemma för mig betyder att där är jag mig själv och där kan känslorna få "fladdra fritt". 
Hus, villa, slott, lägenhet eller husvagn, jag tror att hemma kan vara vilken byggnad som helst, eller ha vilken placering som helst. Jag kan älska mitt hus eller avsky det men det stora för mig är personerna som finns i mitt hem, min familj. 

Avslutningsvis, hem för mig betyder trygghet, värme och familj. 

Madrid 2013






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Theréses egen hörna!

Den som är stark kan le åt sin svaghet!

RSS 2.0